Järnväg

Projekten inom järnvägstrafik

Projekten berör energieffektivisering genom förbättringar inom:

  • transportmedelsintegration och dess infrastruktur
  • beteende
  • metod- och modellutveckling
  • Aktiv strömningskontroll för minskat motstånd för tåg, lastbilar och fartyg

    Projektets syfte är att leverera en metodik för att utforska olika koncept för aktiv strömningskontroll (AFC-Active Flow Control) för vägfordon, tåg och fartyg. Projektet kommer att resultera i rekommendationer om vilka designparametrar som behöver bestämmas för att få god verkan av AFC. Baserat på detta ska grundläggande koncept för AFC presenteras som har potential att generera en totalmotståndsminskning om minst 10 % för fordon och tåg samt upp mot 5 % för fartyg.

  • Bebyggelsestruktur, resande och energi för persontransporter

    Det övergripande syftet med projektet var att skapa kunskapsunderlag inför beslut om lokalisering och utformning av ny bebyggelse. Underlaget ska också kunna användas när villkor och restriktioner i kommunala planer ska fastställas. I projektet studerades ett verkligt exempel, nämligen Region Skåne. I Skåne finns ett stort antal orter med varierande storlek, kollektivtrafikstandard och olika grad av tågförsörjning. För några år sedan genomfördes dessutom en stor resvaneundersökning i regionen. Det fanns därför goda möjligheter att studera samband mellan bebyggelsestruktur och transporter i Region Skåne.

  • Det femte bränslet -- Energieffektivisering genom “effektiv godstransport i hållbara städer”

    Projektet syftar till att utveckla ny teknik för att möta ställda mål för godstransporters miljöpåverkan på stadsmiljön. Det finns överkapacitet i godstransportsystemet i urbana miljön i form av outnyttjade fordon och på grund av begränsad samverkan mellan transportköpare och transportör. Denna potential kan användas för att möta behovet for ökade godstransporter och kravet om energieffektivisering. De positiva effekterna i form av effektivisering av godsflöden och resurskapaciteten är i sig själv en konkurrenskraftig energiresurs som ska analyseras: ’det femte bränslet’.

  • E-handelns roll och potential för mer energieffektivt och hållbart transportsystem

    E-handelns marknadsandel växer stadigt, och det påverkar i viss mån den traditionella handeln och dess godstransporter, logistik och lokalisering. Inköp via internet med varuleveranstjänster kan ge en överföring av inköpsresor med bil till effektivare godstransporter som har potential att ge positiva effekter på hållbarhet, markanvändning, färdmedelsval, med mera. Syftet med projektet var att uppskatta potentialen för e-handel med avseende på ett mer energieffektivt och hållbart transportsystem.

  • Effektiva förare

    Målet med projektet var att demonstrera och utvärdera stödsystem och utbildning för energieffektiviseringsåtgärder på tåg. Genom att testa ett stödsystem i kombination med kompetensutveckling kring energisnåla körrutiner för lokförare, förväntades en energibesparing på 10 procent eller mer. Resultaten visar att man med hjälp av ett stödsystem i form av en app (TrAppen) och utbildning av lokförare kan nå en energibesparing på ungefär 10 procent. För att åstadkomma energisnål körning rekommenderas lokförare bland annat att snabbt få upp tåget till målhastighet, inte hålla högre topphastighet än vad som krävs för att komma i tid, att göra korta effektiva uppehåll och att utnyttja gångmotstånd och banans lutning för att tappa fart.

  • ELIN: Energieffektivisering av logistiktjänster – inifrån och ut

    Syftet med projektet är att genera ökad kunskap och insikter kring hur transportföretag och speditörer skapar energieffektivisering. Till skillnad från studier av ny teknik och styrmedel som innebär ett utifrånperspektiv på minskning av godstransportens negativa energi- och miljöpåverkan så är utgångspunkten i projektet ett inifrån-ut-perspektiv där drivkraften bakom att energieffektivisera godstransporter kommer från huvudaktörerna själva - leverantörer och kunder i transportsektorn.

  • ELINA - Energi- och klimatoptimala godstransporter ur ett nationellt systemperspektiv

    Syftet med projektet är att utveckla en bättre metod för utvärdering av effekter av åtgärder genom att integrera energiberäkningar med Samgods-modellen. Projektet kvantifierar den maximala energieffektiviseringspotentialen på systemnivå för Sverige och analyserar flöden för olika scenarier. Projektet resulterar i en ny analysmetod och ny kunskap om den maximala energieffektiviseringspotentialen och åtgärder och policyrekommendationer för att realisera den.

  • ELVIS - demonstrationsprojekt för längre och tyngre tåg

    Projektets övergripande mål är att visa hur energianvändningen, uttrycket i kWh per tonkilometer, kan reduceras om man använder längre respektive tyngre tåg jämfört med dagens lösningar. Energibesparingspotentialen för hela systemet ska beräknas. Projektet har också som mål att visa om längre/tyngre tåg ger lägre transportkostnader, att beräkna samhällsekonomiska effekter av längre/tyngre tåg och att visa om längre/tyngre tåg kan leda till en kapacitetshöjning i järnvägsnätet. Projektet genomförs i form av fyra delprojekt varav de första två är demonstrationsprojekt med längre respektive tyngre tåg. Demonstrationsprojekten begränsas till skogsindustrins transporter med eltåg. Delprojekt 3 utvärderar och analyserar resultatet av de genomförda järnvägstransporterna utifrån ett trafik- och nätverksperspektiv. Delprojekt 4 syftar till att undersöka hur elförbrukningen påverkas av att använda längre och/eller tyngre tåg.

  • Energieffektivisering och ökad kollektivtrafikandel genom förändringar av reseavdraget och förmånsbeskattningen av kollektivtrafikbiljetter

    Syftet med projektet var att öka kunskapen om effekterna av olika ekonomiska styrmedel på val av färdmedel. Projektet syftade också till att ta fram förslag för hur dessa styrmedel bör utformas för att öka kollektivtrafikens marknadsandel och minska energianvändningen. Resultaten visar att ett borttagande av reseavdraget kan leda till att transportarbetet för arbetsresor med bil minskar med 23 procent i Norrland och 19 procent i Mälardalen. I Norrland skulle transportarbetet för arbetsresor med kollektivtrafik öka med 5 procent, medan det i Mälardalen skulle minska med 3 procent.

  • Energieffektivisering, transportpolitik och regionförstoring

    Projektets övergripande mål är att analysera potentialen av ett samlat grepp på energieffektivisering inom miljöbilspolitik, transportåtgärder och planering av bebyggelsen och vad det skulle kunna ha för effekt på energianvändningen. Projektet förväntas bland annat ta fram metoder för att beräkna energianvändningen i transportsystemet med hjälp av en existerande transportmodell. Projektet förväntas också resultera i en modell som kan beskriva hur transportsystemet interagerar med planeringen av markanvändning och hur regionförstoring och utglesning påverkas av detta.

  • Förutsättningar och incitament för ändrat beteende för energieffektivare resor

    Projektets syfte är att öka kunskapen om energieffektivisering av resor kopplat till olika gruppers beteenden. Tidigare forskning visar att det finns ett stort behov av empiriska studier som synliggör hur olika gruppers resbeteende förändras, i form av val av färdmedel, frekvens och reslängd, för olika åtgärder. Målet med projektet är att genom studier av förutsättningar och incitament göra potentialberäkningar av ändrat resbeteende i framtiden kopplat till olika typer av styrmedel och åtgärder.

  • Hållbar och energieffektiv regionallogistik i Mälardalen

    Projektets syfte är att kartlägga möjligheterna till att flytta över regionala godsflöden i Mälardalen från vägtransporter till sjö- och järnvägstransporter och på det sättet öka energieffektiviteten av transporterna. Ett logistiskt system kommer tas fram, vilket inkluderar allt från fartyg, hamnverksamhet, terminaler, lasthantering och tåg som går i skyttel mellan hamnar och omlastningspunkter inåt landet.

  • Jämställdhetens betydelse för energieffektivitet i transportsektorn

    Syftet med projektet är att studera kommuners ambitioner, handlingar och beslut avseende hållbar utveckling av persontransporter för att se om det finns samband med kvinnors representation och normer i transportplaneringen. Målsättningen är att ta fram rekommendationer till offentliga verksamheter för att realisera påvisad energieffektiviseringspotential.

  • Klimatsmarta och attraktiva transportnoder. Stationsbyggnader och stadsutformning för låg klimatpåverkan och livfulla städer - svenska fallstudier i ett internationellt perspektiv

    Projektets övergripande mål är att ta fram ny kunskap om de fysiska, sociokulturella och socio-ekonomiska faktorer som kan finnas bakom skapandet av multimodala, attraktiva, trygga, energi- och resurseffektiva stationsbyggnader anpassade för framtidens klimatsmarta städer. Projektet kommer att utveckla olika verktyg samt genomföra empirisk analys av minst tre verkliga fall. Flera verktyg som GIS, CAD och space syntax kommer att utnyttjas och analysen kommer att genomföras genom en kombination av dessa metoder.

  • Kollektivtrafikens urverk – lärdomar från Schweiz och UK

    Målet med projektet var att undersöka förklaringar till kollektivtrafikens framgång i Schweiz som i förlängningen kan befrukta och leda till en positiv utveckling för den svenska kollektivtrafikplaneringen. Bland annat syftade projektet till att undersöka om det finns skillnader i riktlinjer för planering av kollektivtrafiken som avspeglar skillnaderna mellan länderna. Projektet identifierade faktorer som kan påverka hur framgångsrikt ett kollektivtrafiksystem är och delade in faktorerna i tre grupper. Den första gruppen, förutsättningarnas faktorer, inkluderade befolkningstäthet, kultur, bränslepriser med mera. Den andra gruppen, politiska faktorer, inkluderade bland annat finansiering, stabilitet och lagstiftning. Den tredje gruppen, systemfaktorer, inkluderade bland annat tillförlitlighet, restidskvot och tillgänglighet.

  • LIGHTer - En nationellt branschöverskridande lättviktsarena

    Projektets övergripande mål är att utveckla och tillämpa ny energieffektiv lättviktsteknik för att stärka svensk industris konkurrenskraft för att möjliggöra teknikskifte samt skapa affärs- och teknikrelaterade möten. Projektet förväntas bland annat ta fram minst tre industriella kurser och minst fyra branschöverskridande forsknings- och utvecklingsprojekt med tydlig energirelevans. Projektet kommer att genomföras inom tre temaområden; metall, komposit och hybrid.

  • Mer trailer med järnväg i Trelleborgs Hamn - steg 1

    Projektets övergripande mål var att undersöka förutsättningarna att nå 30 procent andel trailer på järnväg i Trelleborgs hamn, jämfört med dagens cirka 5 procent. Projektet syftade också till att ge marknaden en bild av ett transportupplägg med MegaSwing (en teknisk lösning som består av en järnvägsvagn som tillåter lastning och lossning av trailers direkt med dragbil eller med en tugmaster från terminalen) och visa att det fungerar på en operativ nivå. Ett mål med projektet var att visa på positiva miljöeffekter med detta transportupplägg. Målet var att visa en minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp på 1,1 miljoner liter diesel respektive 3 200 ton koldioxid per år.

  • Mobility budget, ett sätt att förändra incitamentsstrukturen för arbets- och tjänsteresor

    Projektet syftar till att undersöka hur konceptet mobility budgets används i Nederländerna för att påverka anställdas färdmedelsval samt hur det skulle kunna anpassas och utformas i en svensk kontext. Projektet syftar också till att undersöka potentialen för energieffektivisering med hjälp av mobility budgets.

  • Modeller för effektiva åtgärder för att öka andel resande med kollektivtrafiken

    Projektets syfte är att kartlägga det pågående arbetet med att öka andelen resor med kollektivtrafik i svenska regioner och kommuner. Projektet ska identifiera kritiska utvecklingsområden i regioner och kommuner samt utforma generella riktlinjer och modeller för hur man ska arbeta för att öka andelen resande med kollektivtrafiken. Utvecklandet av modeller sker i nära samarbete med regionala kollektivtrafikmyndigheter, trafikföretag och kommuner.

  • Nya möjligheter för intermodala transporter i livsmedelskedjan

    Projektets övergripande mål är att bidra till effektivare transporter i livsmedelskedjan genom ökad användning av intermodala transportsystem. Ett skifte till större andel livsmedelstransporter på järnväg kan betyda både lägre energianvändning och minskad miljöpåverkan. Målet är att utvärdera den intermodala lösning som Coop införde 2009 och att analysera möjligheter att utvidga systemet och sprida modellen. Projektets förväntas resultera i en analys av det intermodala system som Coop har infört i förhållande till energianvändning, miljöpåverkan och ekonomiska effekter. Projektet förväntas identifiera möjligheter och hinder för att öka transportsystemens omfattning, genom samverkan med fler aktörer och fler produktgrupper samt genom geografisk utvidgning av transportsystemet.

Sök i databasen