Etapp 1 av "Forsknings- och demonstrationsprojekt inom energieffektivisering i transportsektorn"

Den första etappen av Energimyndighetens program ”Forsknings- och demonstrationsprojekt inom energieffektivisering i transportsektorn 2010-2013” resulterade i 41 projekt. Samtliga av dem presenteras nedan och vid den fullständiga presentationen av varje projekt återfinns resultat och presentation som hölls vid slutkonferensen. På webbplatsen finns även de projekt som genomförs inom etapp 2 ”Forsknings- och demonstrationsprojekt inom energieffektivisering i transportsektorn 2014-2017”.

Projektets övergripande mål är att undersöka hur kollektivtrafiksystemet kan utformas för att vinna resenärer bland de nuvarande bilisterna, utan att större överflyttning sker från gång och cykel. En viktig del av projektet är att tydliggöra hur de teoretiska resultaten kan omsättas till användbara planeringsinstrument för kommunerna.

Det övergripande syftet med projektet var att skapa kunskapsunderlag inför beslut om lokalisering och utformning av ny bebyggelse. Underlaget ska också kunna användas när villkor och restriktioner i kommunala planer ska fastställas. I projektet studerades ett verkligt exempel, nämligen Region Skåne. I Skåne finns ett stort antal orter med varierande storlek, kollektivtrafikstandard och olika grad av tågförsörjning. För några år sedan genomfördes dessutom en stor resvaneundersökning i regionen. Det fanns därför goda möjligheter att studera samband mellan bebyggelsestruktur och transporter i Region Skåne.

Projektets övergripande mål är stadsmiljöer där godstransporterna medför mindre miljöpåverkan till en lägre kostnad och bättre kvalitet. Projektet förväntas utveckla processer, affärsmodeller och teknik/IT för en effektiv och samordnad distribution av gods med Norra Djurgårdsstaden som ”case study”. Projektet förväntas också formulera slutsatser för fortsatt implementering av lösningarna både inom Norra Djurgårdsstaden och för implementering i andra nya och befintliga stadsdelar.

Projektets mål var att med utgångspunkt från ett antal mobility management åtgärder ta fram en kostnadseffektiv metod för att utvärdera minskad energianvändning från persontransporterna till och från ett demonstrationsområde. Projektet har identifierat det gröna parkeringsköpets potential för att minska energianvändningen i stadens transportstruktur. Beräkningarna visar att det finns goda möjligheter att nå det uppsatta målet om 40 procent minskning av pendlingstrafik med bil. Det kräver dock att samtliga åtgärder i det gröna parkeringsköpet genomförs och att kommunikationsplanen och informationsåtgärder gentemot arbetstagaren och resenären ges hög prioritet.

E-handelns marknadsandel växer stadigt, och det påverkar i viss mån den traditionella handeln och dess godstransporter, logistik och lokalisering. Inköp via internet med varuleveranstjänster kan ge en överföring av inköpsresor med bil till effektivare godstransporter som har potential att ge positiva effekter på hållbarhet, markanvändning, färdmedelsval, med mera. Syftet med projektet var att uppskatta potentialen för e-handel med avseende på ett mer energieffektivt och hållbart transportsystem.

Det övergripande målet för projektet är att leverera den mest effektiva feedback-lösningen för energieffektiv körning genom att optimera interaktionen mellan föraren, drivlinan och omgivningen. Projektets mål är att den slutgiltiga feedback-lösningen ska minska bränsleförbrukningen med 20 procent. I samarbete med europeiska partners kommer VTI att ta fram olika förslag för feedback-lösningar som ska leda till bränslesnål körning. Detta sker med hjälp av fokusgrupper och intervjuer i olika länder, och med olika målgrupper. De sammanlagda resultaten från fokusgrupperna kommer att användas till att ta fram prototyper av feedback-system.

Målet med projektet var att demonstrera och utvärdera stödsystem och utbildning för energieffektiviseringsåtgärder på tåg. Genom att testa ett stödsystem i kombination med kompetensutveckling kring energisnåla körrutiner för lokförare, förväntades en energibesparing på 10 procent eller mer. Resultaten visar att man med hjälp av ett stödsystem i form av en app (TrAppen) och utbildning av lokförare kan nå en energibesparing på ungefär 10 procent. För att åstadkomma energisnål körning rekommenderas lokförare bland annat att snabbt få upp tåget till målhastighet, inte hålla högre topphastighet än vad som krävs för att komma i tid, att göra korta effektiva uppehåll och att utnyttja gångmotstånd och banans lutning för att tappa fart.

Det övergripande målet med projektet är att utveckla kunskap som bidrar till förbättrad och mer effektiv citylogistik. Ett väl utvecklat citylogistiksystem leder till flera positiva effekter. För samhället kan det leda till färre och kortare transporter och därmed lägre energianvändning, och för näringslivet kan det innebära effektivare resursutnyttjande och bättre service till butiker och kunder i stadskärnan.

Projektets övergripande mål är att visa hur det före detta industriområdet Högsbo-Sisjön, som omvandlats till handelsområde, kan utveckla ett hållbart transportsystem. Projektet syftar till att skapa fler alternativ för besökarna för resor till, från och inom området bland annat genom en intern busslinje som utformas och etableras inom området. Busslinjen kommer transportera besökare mellan knutpunkter inne på området med hög turtäthet. I samarbete med Västtrafik etableras även informationsdisplayer i samtliga entréer till större fastigheter på området. Här kommer realtidsinformation om avgångstider, slutdestination med mera att synas för samtliga bussturer som trafikerar området. Ett system för lånecyklar på området kommer också att byggas upp som alternativ till bilresor mellan affärerna i området.

Syftet med projektet var dels att sammanfatta en kartläggning av resandet inom de 20 kommuner som genomfört en så kallad CERO-analys och dels att söka förklaringsfaktorer till varför vissa kommuner lyckas bättre än andra med avseende på resurseffektivt resande. En målsättning var att erfarenheterna från projektet ska kunna bidra till att fler kommuner och andra organisationer, inspireras samt stöds i upprättandet av en målorienterad och strukturerad process mot framtida klimat- och energimål för sina resor.

Sök i databasen