Syftet med projektet var att undersöka potentialen för att med en trycksatt luftkammare i botten på fartyg minska motståndet mellan skrovet och vattnet och därmed minska energibehovet för att driva fartyget framåt. Projektet hade som mål att öka förståelsen för strömningsfenomenen kring luftkammaren och att därefter förbättra dess funktion, och att sedan föra över denna kunskap till aktörer inom näringen så att projektets resultat kan realiseras på fartyg i kommersiell trafik.

Projektledare: Richard Bensow, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Organisation: Chalmers tekniska högskola AB

Period: 2010-12-20 - 2013-06-01

Energimyndighetens projektnummer: P34047-1

Energimyndigheten finansierar 2 700 000 av totalt 5 400 000 SEK

Resultat

Slutrapport. Energieffektiva fartyg med luftkammare av Richard Bensow utgiven 2013

Presentation från programkonferens

Energieffektiva fartyg med luftkammare

Hydrodynamics of a Displacement Air Cavity Ship, presenterad vid 29th Symposium on Naval Hydrodynamics, Göteborg 26-31 augusti 2012