Rekyleffekter inom energieffektivisering medför att den sparade andelen energi leder till ökad konsumtion av energi, så att den faktiska energieffektiviseringen/ besparingen blir övervärderad eller okänd. Eftersom transporter står för en stor del av Sveriges klimatutsläpp och det satsas mycket på att få en klimatneutral och energieffektiv transportflotta liksom på överflyttning till sådana färdsätt som anses mer energieffektiva och mindre klimatpåverkande, så är det mycket viktigt att veta att de satsningar som görs har en konkret energieffekt och inte medför oönskade rekyleffekter. Syftet med projektet är att kartlägga rekyleffekter som uppstår när åtgärder genomförs för att energieffektivisera transportsystemet. Projektet kommer att genomföra en översikt om kunskapsläget idag, kartlägga rekyleffekterna, uppskatta rekyleffekternas betydelse för energieffektivisering inom Sveriges transportsektor samt under vilka förutsättningar som rekyleffekter uppstår.

Projektledare: Annika Jägerbrand, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Organisation: Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)

Period: 2013-12-02 - 2014-06-30

Energimyndighetens projektnummer: P38285-1

Energimyndigheten finansierar 575 000 av totalt 575 000 SEK

Resultat

Rebound effects of energy efficiency measures in the transport sector in Sweden av Annika Jägerbrand. Joanna Dickinson, Anna Mellin och Mattias Viklund utgiven 2014