Etapp 2 av "Forsknings- och demonstrationsprojekt inom energieffektivisering i transportsektorn"

Den andra etappen av Energimyndighetens program ”Forsknings- och demonstrationsprojekt inom energieffektivisering i transportsektorn” pågår under tiden 2014 till 2019. Här nedan presenteras de projekt som hitintills beviljats medel.  I förekomliga fall åtföljs presentationer av de resultat som tagits fram. På webbbplatsen finns även de 41 projekt som genomfördes inom etapp 1 ”Forsknings- och demonstrationsprojekt inom energieffektivisering i transportsektorn 2010-2013”.

Projektets syfte är att leverera en metodik för att utforska olika koncept för aktiv strömningskontroll (AFC-Active Flow Control) för vägfordon, tåg och fartyg. Projektet kommer att resultera i rekommendationer om vilka designparametrar som behöver bestämmas för att få god verkan av AFC. Baserat på detta ska grundläggande koncept för AFC presenteras som har potential att generera en totalmotståndsminskning om minst 10 % för fordon och tåg samt upp mot 5 % för fartyg.

Syftet med projektet är att öka kunskapen kring friflytande bilpooler genom datainsamling och analys. I friflytande bilpooler kan användarna hämta och lämna bilen på valfritt ställe inom ett begränsat område. Projektet avser att studera vilka effekter friflytande bilpooler har i verkligheten, genom att använda öppet tillgängliga data från tre olika aktörer i 15 internationella städer. Resultaten ska användas för att utvärdera miljö- och energikonsekvenser av friflytande bilpooler samt som beslutsunderlag.

Vid design av ett marint propulsionssystem finns ett antal interaktionseffekter att ta hänsyn till. Dessa utgörs både av förluster och av vinster och för att uppnå optimal verkningsgrad måste dessa balanseras på bästa sätt. Syftet med detta projekt är att kartlägga dessa systemeffekter och förbättra förståelsen för dem, samt att demonstrera hur dessa kan användas för att uppnå energieffektiviseringar både vid nybyggnation och uppgraderingar av fartyg på 8-15 %.

Projektet syftar till öka kunskapen om hur åtgärder för att förändra människors beteende, för att åstadkomma ett resurs- och energieffektivt transportsystem, uppfattas av olika grupper av människor. Vidare syftar projektet till att utforma energieffektiviseringsbudskap som testas på olika grupper av individer för att utröna vilken typ av målrelaterade budskap som har störst potential att förändra beteenden.

Projektet syftar till att utveckla ny teknik för att möta ställda mål för godstransporters miljöpåverkan på stadsmiljön. Det finns överkapacitet i godstransportsystemet i urbana miljön i form av outnyttjade fordon och på grund av begränsad samverkan mellan transportköpare och transportör. Denna potential kan användas för att möta behovet for ökade godstransporter och kravet om energieffektivisering. De positiva effekterna i form av effektivisering av godsflöden och resurskapaciteten är i sig själv en konkurrenskraftig energiresurs som ska analyseras: ’det femte bränslet’.

Projektets syfte är att kvantifiera returlogistikens energianvändning hos svenska e-handelsföretag i klädbranschen, samt att utveckla ett energi- och hållbarhetsramverk för e-handelns returlogistik. I projektets ska energibesparingspotentialen och den miljömässiga påverkan redovisas uppdelat på företagsnivå såväl som på branschnivå och samhällelig nivå. Utifrån ovanstående beräkningars resultat kommer förslag att tas fram för att förbättra energieffektivitet och hållbarhet för returlogistiken hos e-handelsföretag inom klädbranschen.

I den andra delen av EU-projektet ecoDriver har VTI två huvuduppgifter. Den ena är att utvärdera hur ett stödsystem för bränslesnål körning påverkar trafiksäkerheten med avseende på distraktion. Detta sker i en större fältstudie där bland annat förarnas blickbeteende loggas och analyseras. Genom en avancerad distraktionsdetektionsalgoritm bedöms förarens uppmärksamhet på trafiken. Den andra huvuduppgiften är utvärdering av stödsystemets påverkan på trafiksystemnivå i form av energieffektivisering samt effekter på framkomlighet och säkerhet. För detta genomförs trafiksimuleringsanalyser av tre scenarier för framtida bränslepris, teknikutveckling samt samhällets intresse för miljö- och klimatpåverkan över en 20-års horisont.

Syftet med projektet är att genera ökad kunskap och insikter kring hur transportföretag och speditörer skapar energieffektivisering. Till skillnad från studier av ny teknik och styrmedel som innebär ett utifrånperspektiv på minskning av godstransportens negativa energi- och miljöpåverkan så är utgångspunkten i projektet ett inifrån-ut-perspektiv där drivkraften bakom att energieffektivisera godstransporter kommer från huvudaktörerna själva - leverantörer och kunder i transportsektorn.

Syftet med projektet är att utveckla en bättre metod för utvärdering av effekter av åtgärder genom att integrera energiberäkningar med Samgods-modellen. Projektet kvantifierar den maximala energieffektiviseringspotentialen på systemnivå för Sverige och analyserar flöden för olika scenarier. Projektet resulterar i en ny analysmetod och ny kunskap om den maximala energieffektiviseringspotentialen och åtgärder och policyrekommendationer för att realisera den.

Projektet har som syfte att studera om det är tekniskt och kommersiellt möjligt att genomföra energieffektivisering av urban sjöfart. Målet är att utarbeta ett underlag för investering i fartyg för linjetrafik och flytande hållplatser. Fartygens drivlina ska utgöras av bränsleceller som drivs med lokalt producerad biogas i kombination med batterier som snabbladdas. Potentialen för energieffektivisering bedöms till minst 40 % och utsläppsreduktionen bedöms till 95% relativt dagens drivlinor och bränslen.

Sök i databasen