Historiskt sett har låga bränslepriser gjort att fartygsdesign inte inriktats på energieffektivitet för framdrivning. Projektet syftar till att utvärdera betydelsen av variation i driftförhållanden på energieffektiviteten i delsystem och för det totala energisystemet. Trots förändringar under senare år så är fartyg fortfarande inte så effektiva som är tekniskt möjligt, t ex vad gäller låg prestanda såväl i framdrivningssystemet som i de interna energisystemen (pumpar, fläktar, kylning, uppvärmning etc). Projektet avrapporteras bland annat genom en doktorsavhandling.

Projektledare: Karin Andersson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Organisation: Chalmers tekniska högskola AB

Period: 2014-06-01 - 2016-06-30

Energimyndighetens projektnummer: P31886-3

Energimyndigheten finansierar 2 351 000 av totalt 2 351 000 SEK

Resultat

Modelling, analysis and optimisation of ship energy systems, doktorsavhandling av Francesco Baldi, Chalmers, 2016

Slutrapport. Systemmodellering för en energieffektiv sjöfart – del 2 av Karin Andersson utgiven 2016

A feasibility analysis of waste heat recovery systems for marine applications av F. Baldi and C. Gabrielii i tidskriften Energy, 80:654–665, 2015

Energy and exergy analysis of ship energy systems-the case study of a chemical tanker av F. Baldi et al. i tidskriften International Journal of Thermodynamics, volume 18, No. 2, 2105

Comparison of different procedures for the optimisation of a combined Diesel engine and organic Rankine cycle system based on ship operational profile av F. Baldi, U. Larsen, and C. Gabrielii i tidskriften Ocean Engineering, vol 110, issue B, pp 85-93, 2015

Development of a combined mean value-zero dimensional model and application for a large marine four-stroke diesel engine simulation av F. Baldi, G. Theotokatos, and K. Andersson i tidskriften Applied Energy, 154, 2015

Development of a model for the prediction of the fuel consumption and nitrogen oxides emission trade-off for large ships av U. Larsen et al. i tidskriften Energy, 80:545–555, 2015

Energy and exergy analysis of a cruise ship av F. Baldi et al. I Proceedings of the 28th International Conference on Efficiency, Cost, Optimization, Simulation and Environmental Impact of Energy Systems (ECOS), Pau, France, 2015

A preliminary study on the application of thermal storage to merchant ships av F. Baldi et al. I Proceedings of the International Conference on Applied Energy, Abu Dhabi, UAE, 2015

Dynamic modelling and analysis for the potential of waste heat recovery on diesel engine driven applications with cyclical operational profile av F. Baldi et al. I Proceedings of the 28th International Conference on Efficiency, Cost, Optimization, Simulation and Environmental Impact of Energy Systems (ECOS), Pau, France, 2015