Den energi och mängd bränsle som behövs för framdrift av fartyg påverkas av många olika faktorer. En betydande faktor är skrovets kondition och grad av marin påväxt (biofouling). För framdrift av ett fartyg med påväxt behövs 15-20% mer kraft i jämförelse med ett nymålat skrov utan påväxt. Syftet med detta projekt är att optimera metoden för borstning av fartygsskrov, som leder till reducerad bränsleförukning och mindre utsläpp av klimatgaser för fartyg.

Mer info: Reduced biofouling for increased energy efficiency

Projektledare: Lena Granhag, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Organisation: Chalmers tekniska högskola AB

Period: 2015-01-01 - 2018-03-31

Energimyndighetens projektnummer: P39512-1

Energimyndigheten finansierar 2 963 000 av totalt 2 963 000 SEK

Resultat

Future Work on Drag and Boundary Layer Properties of Biofouling Collected From Commercial Vessels av Dinis Oliveira och Lena Granhag. Konferensbidrag: 1st Hull Performance & Insight Conference (HullPIC) p. 82-95. (2016)

Matching Forces Applied in Underwater Hull Cleaning with Adhesion Strength of Marine Organisms av Dinis Oliveira och Lena Granhag. Journal of Marine Science and Engineering (2077-1312). Vol. 4 (2016), 4, p. 66