Projektet har som syfte att studera om det är tekniskt och kommersiellt möjligt att genomföra energieffektivisering av urban sjöfart. Målet är att utarbeta ett underlag för investering i fartyg för linjetrafik och flytande hållplatser. Fartygens drivlina ska utgöras av bränsleceller som drivs med lokalt producerad biogas i kombination med batterier som snabbladdas. Potentialen för energieffektivisering bedöms till minst 40 % och utsläppsreduktionen bedöms till 95% relativt dagens drivlinor och bränslen.

Projektledare: Roland Elander, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Organisation: Sustainable Innovation i Sverige AB (Sust)

Period: 2015-12-01 - 2016-06-30

Finansiering: 755 500 av totalt 1 574 000 SEK

Projektnummer: P41180-1

Resultat

Emission Free Waterways. Genomförbarhetsstudie av Roland Elander, Martin Borgh, Andreas Westergren, John Holm och Christer Asplund utgiven 2016