Väg

Projekten inom vägtrafik

Projekten berör energieffektivisering genom förbättringar inom:

  • tätortstransporter för att bidra till såväl en hållbar stadsutveckling som energieffektiva transporter på regional nivå
  • transportmedelsintegration och dess infrastruktur
  • beteende
  • metod- och modellutveckling
  • Aktiv strömningskontroll för minskat motstånd för tåg, lastbilar och fartyg

    Projektets syfte är att leverera en metodik för att utforska olika koncept för aktiv strömningskontroll (AFC-Active Flow Control) för vägfordon, tåg och fartyg. Projektet kommer att resultera i rekommendationer om vilka designparametrar som behöver bestämmas för att få god verkan av AFC. Baserat på detta ska grundläggande koncept för AFC presenteras som har potential att generera en totalmotståndsminskning om minst 10 % för fordon och tåg samt upp mot 5 % för fartyg.

  • Analys av effekter av friflytande bilpooler

    Syftet med projektet är att öka kunskapen kring friflytande bilpooler genom datainsamling och analys. I friflytande bilpooler kan användarna hämta och lämna bilen på valfritt ställe inom ett begränsat område. Projektet avser att studera vilka effekter friflytande bilpooler har i verkligheten, genom att använda öppet tillgängliga data från tre olika aktörer i 15 internationella städer. Resultaten ska användas för att utvärdera miljö- och energikonsekvenser av friflytande bilpooler samt som beslutsunderlag.

  • Att det ska vara så svårt! Hur kan vi locka bilister till kollektivtrafiken utan att alla slutar cykla?

    Projektets övergripande mål är att undersöka hur kollektivtrafiksystemet kan utformas för att vinna resenärer bland de nuvarande bilisterna, utan att större överflyttning sker från gång och cykel. En viktig del av projektet är att tydliggöra hur de teoretiska resultaten kan omsättas till användbara planeringsinstrument för kommunerna.

  • Att förändra människors dagliga resande – målkonflikter, drivkrafter och konsekvenser

    Projektet syftar till öka kunskapen om hur åtgärder för att förändra människors beteende, för att åstadkomma ett resurs- och energieffektivt transportsystem, uppfattas av olika grupper av människor. Vidare syftar projektet till att utforma energieffektiviseringsbudskap som testas på olika grupper av individer för att utröna vilken typ av målrelaterade budskap som har störst potential att förändra beteenden.

  • Bebyggelsestruktur, resande och energi för persontransporter

    Det övergripande syftet med projektet var att skapa kunskapsunderlag inför beslut om lokalisering och utformning av ny bebyggelse. Underlaget ska också kunna användas när villkor och restriktioner i kommunala planer ska fastställas. I projektet studerades ett verkligt exempel, nämligen Region Skåne. I Skåne finns ett stort antal orter med varierande storlek, kollektivtrafikstandard och olika grad av tågförsörjning. För några år sedan genomfördes dessutom en stor resvaneundersökning i regionen. Det fanns därför goda möjligheter att studera samband mellan bebyggelsestruktur och transporter i Region Skåne.

  • Citylogistik i Norra Djurgårdsstaden - demonstrationsprojekt

    Projektets övergripande mål är stadsmiljöer där godstransporterna medför mindre miljöpåverkan till en lägre kostnad och bättre kvalitet. Projektet förväntas utveckla processer, affärsmodeller och teknik/IT för en effektiv och samordnad distribution av gods med Norra Djurgårdsstaden som ”case study”. Projektet förväntas också formulera slutsatser för fortsatt implementering av lösningarna både inom Norra Djurgårdsstaden och för implementering i andra nya och befintliga stadsdelar.

  • Demonstration av gröna parkeringsköp – framtidsmodell för den täta och klimatsmarta staden och centrumkärnan

    Projektets mål var att med utgångspunkt från ett antal mobility management åtgärder ta fram en kostnadseffektiv metod för att utvärdera minskad energianvändning från persontransporterna till och från ett demonstrationsområde. Projektet har identifierat det gröna parkeringsköpets potential för att minska energianvändningen i stadens transportstruktur. Beräkningarna visar att det finns goda möjligheter att nå det uppsatta målet om 40 procent minskning av pendlingstrafik med bil. Det kräver dock att samtliga åtgärder i det gröna parkeringsköpet genomförs och att kommunikationsplanen och informationsåtgärder gentemot arbetstagaren och resenären ges hög prioritet.

  • Det femte bränslet -- Energieffektivisering genom “effektiv godstransport i hållbara städer”

    Projektet syftar till att utveckla ny teknik för att möta ställda mål för godstransporters miljöpåverkan på stadsmiljön. Det finns överkapacitet i godstransportsystemet i urbana miljön i form av outnyttjade fordon och på grund av begränsad samverkan mellan transportköpare och transportör. Denna potential kan användas för att möta behovet for ökade godstransporter och kravet om energieffektivisering. De positiva effekterna i form av effektivisering av godsflöden och resurskapaciteten är i sig själv en konkurrenskraftig energiresurs som ska analyseras: ’det femte bränslet’.

  • E-handelns returlogistik: Den växande varureturvolymens effekter på energiförbrukning och miljö

    Projektets syfte är att kvantifiera returlogistikens energianvändning hos svenska e-handelsföretag i klädbranschen, samt att utveckla ett energi- och hållbarhetsramverk för e-handelns returlogistik. I projektets ska energibesparingspotentialen och den miljömässiga påverkan redovisas uppdelat på företagsnivå såväl som på branschnivå och samhällelig nivå. Utifrån ovanstående beräkningars resultat kommer förslag att tas fram för att förbättra energieffektivitet och hållbarhet för returlogistiken hos e-handelsföretag inom klädbranschen.

  • E-handelns roll och potential för mer energieffektivt och hållbart transportsystem

    E-handelns marknadsandel växer stadigt, och det påverkar i viss mån den traditionella handeln och dess godstransporter, logistik och lokalisering. Inköp via internet med varuleveranstjänster kan ge en överföring av inköpsresor med bil till effektivare godstransporter som har potential att ge positiva effekter på hållbarhet, markanvändning, färdmedelsval, med mera. Syftet med projektet var att uppskatta potentialen för e-handel med avseende på ett mer energieffektivt och hållbart transportsystem.

  • ecoDriver Delprojekt - smart feedback för grön körning

    Det övergripande målet för projektet är att leverera den mest effektiva feedback-lösningen för energieffektiv körning genom att optimera interaktionen mellan föraren, drivlinan och omgivningen. Projektets mål är att den slutgiltiga feedback-lösningen ska minska bränsleförbrukningen med 20 procent. I samarbete med europeiska partners kommer VTI att ta fram olika förslag för feedback-lösningar som ska leda till bränslesnål körning. Detta sker med hjälp av fokusgrupper och intervjuer i olika länder, och med olika målgrupper. De sammanlagda resultaten från fokusgrupperna kommer att användas till att ta fram prototyper av feedback-system.

  • ecoDriver Delprojekt II - smart feedback för grön körning

    I den andra delen av EU-projektet ecoDriver har VTI två huvuduppgifter. Den ena är att utvärdera hur ett stödsystem för bränslesnål körning påverkar trafiksäkerheten med avseende på distraktion. Detta sker i en större fältstudie där bland annat förarnas blickbeteende loggas och analyseras. Genom en avancerad distraktionsdetektionsalgoritm bedöms förarens uppmärksamhet på trafiken. Den andra huvuduppgiften är utvärdering av stödsystemets påverkan på trafiksystemnivå i form av energieffektivisering samt effekter på framkomlighet och säkerhet. För detta genomförs trafiksimuleringsanalyser av tre scenarier för framtida bränslepris, teknikutveckling samt samhällets intresse för miljö- och klimatpåverkan över en 20-års horisont.

  • Effektivare citylogistik - en nödvändighet för både industri och samhälle

    Det övergripande målet med projektet är att utveckla kunskap som bidrar till förbättrad och mer effektiv citylogistik. Ett väl utvecklat citylogistiksystem leder till flera positiva effekter. För samhället kan det leda till färre och kortare transporter och därmed lägre energianvändning, och för näringslivet kan det innebära effektivare resursutnyttjande och bättre service till butiker och kunder i stadskärnan.

  • Effektivare resor vid destinationshandel - Högsbo-Sisjön

    Projektets övergripande mål är att visa hur det före detta industriområdet Högsbo-Sisjön, som omvandlats till handelsområde, kan utveckla ett hållbart transportsystem. Projektet syftar till att skapa fler alternativ för besökarna för resor till, från och inom området bland annat genom en intern busslinje som utformas och etableras inom området. Busslinjen kommer transportera besökare mellan knutpunkter inne på området med hög turtäthet. I samarbete med Västtrafik etableras även informationsdisplayer i samtliga entréer till större fastigheter på området. Här kommer realtidsinformation om avgångstider, slutdestination med mera att synas för samtliga bussturer som trafikerar området. Ett system för lånecyklar på området kommer också att byggas upp som alternativ till bilresor mellan affärerna i området.

  • Effektivisering av kommunala transporter

    Syftet med projektet var dels att sammanfatta en kartläggning av resandet inom de 20 kommuner som genomfört en så kallad CERO-analys och dels att söka förklaringsfaktorer till varför vissa kommuner lyckas bättre än andra med avseende på resurseffektivt resande. En målsättning var att erfarenheterna från projektet ska kunna bidra till att fler kommuner och andra organisationer, inspireras samt stöds i upprättandet av en målorienterad och strukturerad process mot framtida klimat- och energimål för sina resor.

  • Ekonomisk och energieffektiv användning av motorvärmare

    Målet med projektet är att ta fram ny kunskap om de energieffektiviseringspotentialer som finns med att använda motorvärmare i en nyare fordonsflotta. Projektet syftar till att minska kallstartseffekter, vilket ger minskad energianvändning och lägre avgasemissioner. Projektet kommer också att undersöka vilket uppvärmningsalternativ som kan ge störst bränslereduktion vid kallstart; värmning av kylvattnet eller av smörjoljan. Projektet förväntas bland annat ge rekommendationer om hur motorvärmare bör användas under olika förhållanden.

  • ELIN: Energieffektivisering av logistiktjänster – inifrån och ut

    Syftet med projektet är att genera ökad kunskap och insikter kring hur transportföretag och speditörer skapar energieffektivisering. Till skillnad från studier av ny teknik och styrmedel som innebär ett utifrånperspektiv på minskning av godstransportens negativa energi- och miljöpåverkan så är utgångspunkten i projektet ett inifrån-ut-perspektiv där drivkraften bakom att energieffektivisera godstransporter kommer från huvudaktörerna själva - leverantörer och kunder i transportsektorn.

  • ELINA - Energi- och klimatoptimala godstransporter ur ett nationellt systemperspektiv

    Syftet med projektet är att utveckla en bättre metod för utvärdering av effekter av åtgärder genom att integrera energiberäkningar med Samgods-modellen. Projektet kvantifierar den maximala energieffektiviseringspotentialen på systemnivå för Sverige och analyserar flöden för olika scenarier. Projektet resulterar i en ny analysmetod och ny kunskap om den maximala energieffektiviseringspotentialen och åtgärder och policyrekommendationer för att realisera den.

  • Energibesparande teknik för lantbrukets transportlogistik

    Huvuddelen av jordbrukets transporter utförs med traktor och vagn. Syftet med projektet är att i en fältstudie jämföra teknik i form av innovativa tekniksteg i vagnar med konventionell teknik för att se om den mer avancerade tekniken bidrar till energieffektivisering.Studien ska också undersöka om teknikerna ger bättre driftekonomi när den högre investeringskostnaden vägs in. Resultaten ska ge rekommendationer till lantbrukarna för vilka kombinationer av traktor och vagn som är mest energieffektiva samt mest ekonomiska vid olika transportavstånd och markunderlag.

  • Energieffektiv distribution av dagligvaror vid ökad e-handel

    Syftet med projektet är att bidra med ny kunskap om hur energieffektiviseringspotentialen med digitaliserad dagligvaruhandel kan realiseras. Projekt vidareutvecklar logistiksystem som kan möta krav på energieffektiva transporter och samtidigt konsumenters krav på attraktiva erbjudanden. Projektet ska resultera i ramverk för företag, kunskap om hållbart konsumentbeteende och policyrekommendationer för hur utvecklingen mot energieffektiv dagligvaruhandel kan stödjas.

Sök i databasen